تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

تا چه سني فقط تغذيه با شير مادر براي كودك كافي و مناسب است؟

1389/12/16 16:05
نویسنده : مامان مریم
2,107 بازدید
اشتراک گذاری
گفته متخصصان، نوزادان تا شش ماه اول زندگي فقط بايد به طور اختصاصي از شير مادر تغذيه كنند تا به رشد، نمو و سلامتي در حد مطلوب برسند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، تغذيه اختصاصي با شير مادر به اين معني است كه به هيچ‌وجه هيچ ماده خوراكي يا نوشيدني ديگر حتي آب هم به جز شير مادر به نوازد داده نمي‌شود. اما دادن قطره يا ويتامين‌ها و مواد معدني و دارو‌هاي لازم به نوزاد با مشورت پزشك متخصص مجاز است.

شير مادر غذاي ايده‌آل براي رشد و نمو سالم نوزادان است. به علاوه شيردهي يك بخش هدفدار از روند بارداري است كه كاربردهاي مهمي براي حفظ سلامت و تندرستي مادران نيز دارد.

سازمان جهاني بهداشت توصيه مي‌كند كه دادن غذاهاي مكمل به كودك از شش ماهگي در كنار شير مادر آغاز شود. غذاهاي مكمل بايد دو تا سه نوبت در روز بين شش تا هشت ماهگي به كودك داده شود و از 9 تا 11 ماهگي به سه نوبت در روز با يك وعده ميان وعده مقوي غذايي افزايش پيدا كند.

بين 12 تا 24 ماهگي (يك تا دو سالگي) سه وعده غذايي و دو ميان وعده مقوي را بين وعده‌هاي اصلي غذا در صورت تمايل مي‌توان به كودك داد.

اين غذاها بايد مناسب باشند، به اين معني كه بايد انرژي، پروتئين و ريزه مغذي‌هاي لازم براي تامين نيازهاي تغذيه‌اي براي رشد كودك را فراهم كند.

غذاها بايد به شكل سالم تهيه شده و در اختيار كودك قرار گيرد تا امكان آلودگي و مسموميت به حداقل برسد.

غذا دادن به كودكان نياز به مواظبت فعالانه و تحريك و تشويق كودك به غذا خوردن دارد.

انتقال كودك از تغذيه اختصاصي با شير مادر تا مصرف غذاهاي ساير اعضاي خانواده، يك دوره بسيار حساس است. در اين زمان است كه بسياري از كودكان ممكن است در معرض سوء تغذيه قرار گيرند و به همين خاطر تغذيه كودك با مكمل‌هاي غذايي مناسب، مطلوب و سالم در اين دوران، بسيار حايز اهميت است.

لازم به يادآوري است كه براي نوزاد هيچ هديه‌اي بهتر از شير مادر نيست. با اين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه به ندرت از هر سه نوزاد يك نوزاد در طول 4چهار ماه اول زندگي به طور مختص از شير مادر تغذيه مي‌كنند.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)