تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

كمبود آهن، كمبود اعتماد به نفس

1389/12/16 16:06
نویسنده : مامان مریم
644 بازدید
اشتراک گذاری

 

    

 

حتماً شما هم از ۶ ماهگي به كودك خود شربت يا قطره آهن داده‌ايد؛ اما شايد در مورد اهميت و تاثير اين ماده معدني مهم، در رشد و سلامت كودك‌تان چيزي ندانيد.

اين در حالي است كه علاوه بر فوايد پيشتر شناخته‌شده مصرف آهن در اين سن، روز‌به‌روز تحقيقات بيشتري در مورد آن صورت مي‌گيرد و اهميت آن روشن‌تر مي‌شود.

تازه‌ترين مطالعات انجام‌شده در اين باره نشان داده است كه كمبود آهن، حتي درصورتي كه به مرحله كم‌خوني نرسيده باشد، مي‌تواند در رشد عاطفي و اجتماعي كودك تاثير منفي بگذارد.

توضيح اين كه ارزيابي‌هاي رايج فعلي براي تشخيص كمبود آهن، هموگلوبين خون را اندازه‌گيري مي‌كند؛ در حالي كه افت هموگلوبين و كم‌خوني، مرحله آخر فقر آهن است و نشان مي‌دهد پيش از آن، ذخاير آهن بدن خالي شده است.

به اين ترتيب، مي‌توان گفت برخي كودكاني كه از نظر آزمايش خون، كم‌خوني و كمبود هموگلوبين ندارند، ممكن است دچار كمبود آهن باشند.

اين مطالعه، حاصل تلاش‌هاي محققان در دانشگاه ميشيگان آمريكاست.

به گزارش رويترز، در اين مطالعه جالب، تعدادي كودك ۹ماهه انتخاب شدند و بر حسب ميزان آهن خون، به ۲ گروه تقسيم شدند. به همه اين كودكان، به‌مدت ۳ ماه، شربت سولفات آهن داده شد كه حاوي ۲۲ ميلي‌گرم آهن بود.

بعد از ۳ ماه، و در سن يك سالگي، كودكاني كه پيش از اين برنامه، دچار كمبود آهن خون بودند، خصوصيات اجتماعي متفاوتي را از خود نشان دادند. اين كودكان خجالتي‌تر بودند، كمتر تمايل داشتند در فعاليت‌هاي اجتماعي مشاركت داشته و خود را درگير آن كنند.

اين نتايج در حالي به دست آمد كه به‌دليل مصرف آهن در دوره ۳ ماهه قبلي، هيچ‌كدام از اين كودكان دچار كم‌خوني نبودند.

اهميت اين نتايج، كه در شماره مه نشريه علمي «پديتريكس» منتشر شده، در اين است كه كودكان شيرمادرخوار، به‌طور طبيعي در معرض كمبود آهن قرار دارند.

درست است كه محتواي شير مادر از لحاظ آهن، بسيار خوب بوده و جذب آهن آن نيز از شير گاو بالاتر است، اما به هر حال، عدم‌مصرف مكمل آهن، كودكان را در معرض فقر آهن قرار مي‌دهد و بايستي جدي تلقي شود.

به‌خصوص كه دخاير رسيده به بدن شيرخوار از طرف مادر، تنها تا ۶ ماهگي كفايت مي‌كند و اصولا يكي از دلايل شروع غذاي كمكي، رساندن آهن موردنياز بدن كودك، از طريق غذاها به اوست.

دستورالعمل كشوري در ايران نيز آن است كه با شروع تغذيه تكميلي از ۶ ماهگي، تا پايان ۲ سالگي، از قطره آهن و مولتي‌ويتامين استفاده شود.

آهن، علاوه بر رشد عاطفي و اجتماعي كودك، كه به اندازه خود مهم و سرنوشت‌ساز است، تاثيرات ديگري نيز بر سلامت عمومي بدن، به ويژه در سن كودكي دارد كه در جاي خود مهم است.

كمبود آهن، مي‌تواند ترميم زخم‌ها را به تعويق بيندازد، كودك را مستعد ابتلا به انواع عفونت‌هاي گوارشي و تنفسي كند، باعث تحريك‌پذيري و بي‌قراري او شود و حتي باعث بي‌اشتهايي شود.

بي‌اشتهايي، مشكلي است كه يك چرخه معيوب را براي كودك رقم مي‌زند. به اين معني كه با تشديد بي‌اشتهايي، ميزان دريافتي غذاي كودك كمتر مي‌شود اين موضوع مي‌تواند به كمبودهاي تغذيه‌اي او دامن بزند.

نكته آخر اين كه برخي والدين به خاطر اين كه دندان كودك در اثر آهن، سياه مي‌شود، از دادن آن خودداري مي‌كنند.

اين در حالي است كه كارشناسان براي كم شدن احتمال سياه شدن دندان‌ها بر اثر مصرف آهن، توصيه مي‌كنند بهتر است بعد از دادن قطره يا مصرف شربت آن، علاوه بر خوراندن كمي آب جوشيده خنك‌شده به كودك، دندان‌هاي او را نيز با پارچه تميزي پاك كرد يا مسواك زد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)