تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

از پوشک گرفتن بچه و آموزش لگن(کی و چگونه؟)

1390/7/4 11:57
نویسنده : مامان مریم
36,510 بازدید
اشتراک گذاری

شاید این مسئله دغدغه خاطر بسیاری از مادران عزیز باشه (برای من هم اینگونه بود)اما داشتن اطلاعات مفید در این زمینه  میتونه کمک بزرگی برامون باشه.
در کتاب همه کودکان تیزهوشند اگر...مطلبی خواندم که عینا منتقل میکنم:
"هیچ دو کودکی کنترل ادرار را در یک سن بدست نمی آورند.زمان واقعی آن هنگامی است که کودک آماده باشد.منظور از  آماده بودن زمانی ست که مغز,اعصاب و عضلات به اندازه کافی رشد کرده باشند.به ندرت ممکن است قبل از سن 15 تا 18 ماهگی اعصاب تکامل یافته باشند وعضلات به آنها پاسخ دهند.بنابراین به خاطر کودکتان قبل از این سن انتظار نتایج مهمی از نشستن روی لگن نداشته باشید.
اگر مصمم باشید آموزش لگن را از سن پایین شروع کنید احتمال بروز مشکلات بیشتر است."
به نی نی 9 ماهه زور نکنید!!
کنترل مدفوع معمولا قبل از کنترل ادرار حاصل میشود ولی زمان بدست آوردن آن متغیرتر است.بعضی کودکان به خصوص پسرها ممکن است تا پس از دو سالگی هیچ نشانه ای از کنترل آن نشان ندهند.این موضوع نشان میدهد که محدوده طبیعی برای زمان بدست آوردن کنترل مدفوع چقدر وسیع است.
بنابراین نقش شما این است که اجازه دهید کودکتان با سرعت خاص خودش رشد کند و هر وقت موفق شد تمیز بماند او را تحسین کنید و اگر خود را کثیف کرد جار و جنجال راه نیندازید.اگر آموزش رو شروع کردین,بهتره وقفه نندازید تا کودک سردرگم نشه.مهمه که روال آموزش منظم و پشت سر هم باشه.
در مواقعی مثل زمان بعد از غذا خوردن,بچه رو روی لگن بنشونید(کلا زمانهایی که احتمال موفقیت بیشتره) و از وسایلی مثل کتاب یا اسباب بازی برای تشویق به نشستن استفاده کنید
منم از این روش برای امیر مهدی استفاده کردم.البته یه هفته ای طول کشید و هر  ١٠ دقیقه دستشویی تا یاد بگیره.

.نکته بعدی اینه که احساس کنیم سن بچه برای این آموزش مناسیه...خواهش میکنم به حرفهای خاله جان و دختر عمه جان و همسایه و..اهمیت ندین...بچه ها کاملا با هم متفاوتن و سن مناسبشون برای هر نوع اموزشی هم متفاوت..ممکنه بچه شما از هر نظر با دختر خاله اش هم سو رشد کرده باشه ولی تو این مورد چند ماه دیرتر..این ابدا نگران کننده نیست و کاملا طبیعیه..

پس سن مناسب رو پیدا کنین..مثلا سنی مناسبه که بچه بتونه حدااقل دو سه ساعت خودش رو خشک نگه داره..یعنی بچه ای نباشه که  هر نیم ساعت یه بار نیاز به تعویض پوشک پیدا میکنه...یا اینکه تقریبا متوجه بشین که بچه تونسته یه نظمی به مجاری ادراری و روده اش بده...مثلا روزی فلان بار و تقریبا در این ساعتها اجابت مزاج میکنه...منظورم اینه که خیلی به هم ریخته و بی نظم نباشه..اینها نشون میدن بچه تقریبا اماده است برای این آموزش حساس...میگم حساس نه برای اینکه نگرانتون کنم..بلکه برای اینکه    بدونین این آموزش یکی از آموزشهای مهم زندگی بچه است..به استقلال و حس بزرگ شدنش کمک میکنه...باعث میشه والدین آرامش بیشتری توی زندگی داشته باشن و با انرژی بیشتری به فکر باقی آموزشهای بچه باشن و اینکه زیادی سخت گیری کردن یا برعکس آسون گیری توی این اموزش میتونه عواقب طولانی مدتی داشته باشه..

فروید معتقد بود:سن 2 سالگی تا 3-4 سالگی سن دوره مقعدیه...یعنی میگفت انرژی زندگی توی این قسمتها متمرکز میشه..بچه از نگه داشتن و ناگهانی دفع کردن  ادرار یا مدفوع خودش خیلی لذت میبره...اگه والیدن برای اینکار کودک رو رها کنن و بذارن هر کاری دلش خواست بکنه بچه ای در آینده شلخته..دمدمی مزاج و ریخت و پاشی در کارها و رفتارها و تصمیماتش خواهند داشت...و در صورتی که خیلی سخت گیری شدید کنن و مدام بچه رو برای اجابت مزاج تحت فشار بذارن..بچه ای وسواسی..خسیس..و خیلی سخت گیر و زیادی دقیق خواهند داشت...پس افراط و تفریط توی این دوران هر دو غلطن...
حالا اطلاعات ديگه که از سايت هاي مختلف جمع کردم.
آیا کودک برای از پوشک گرفتن آماده است؟
با بزرگ شدن کودکتان برای خیلی چیزها در مورد نوزادی و نوپا بودن او دلتنگ خواهید شد. اما مطمیناً عوض کردن پوشک یکی از آنها نخواهد بود. به طور متوسط اغلب کودکان در حدود 2 سالگی از لگن برای توالت کردن، استفاده می کنند. معمولاً دختران سریع تر از پسران از پوشک گرفته می شوند.به طور متوسط اغلب کودکان در حدود 2 سالگی از لگن برای توالت کردن، استفاده می کنند. البته آموزش توالت رفتن نیز مانند همه جوانب دیگر رشد و نمو کودک، در کودکان مختلف متفاوت می باشد. تا حدود 20 ماهگی مثانه کودک خیلی تند تند خالی می شود، بنابراین برای او مشکل است که ادرار خود را تا رسیدن به توالت نگه دارد.
بگذارید کودکتان خود به شما نشان دهد که برای استفاده از لگن آماده است. اگر دوست شما می گوید که بچه او از یک سالگی شروع به توالت کردن روی لگن کرد یا مادر شما می گوید فلان زمان برای گرفتن از پوشک مناسب است، تحت تأثیر قرار نگیرید. شما خود می دانید که کودکتان چه موقع آماده است. برخی از والدین ترجیح می دهند که این مرحله را در فصل گرم شروع کنند تا کودک بتواند با لباس سبک تری در خانه باشد و در موقع لزوم بتواند راحت تر به دستشویی برود.
.
نشانه های فیزیکی:
· در هنگام راه رفتن و یا حتی دویدن می تواند تعادل خود را حفظ کند.
· در هر بار ادرار کردن مقدار ملاحظه ای مایع دفع می کند.
· در ساعاتی مشخص از روز مدفوع می کند.
· حدود سه تا چهار ساعت در روز پوشکش را خشک نگه می دارد. که به این معنی است که عضلات مثانه اش به اندازه ای قوی هستند که بتوانند ادرارش را نگه دارند.
.
نشانه های رفتاری:
· در حدود 2 تا 5 دقیقه می تواند به آرامی در یک وضعیت بنشیند.
· قادر به بالا و پایین کشیدن شلوارش می باشد.
· بلافاصله پس از کثیف کردن پوشکش از شما می خواهد که او را عوض کنید.
· وقتی که شما همسرتان یا خواهر و برادرش به توالت می روید، کنجکاوی و علاقه نشان می دهد.
· برای مدفوع کردن عادات خاصی دارد. بعنوان مثال دو زانو می نشیند و یا صدای خاصی از خود در می آورد.
· تمایل دارد تا در کارهایش مستقل عمل کند.
· در صورت انجام یک کار جدید به خود افتخار می کند.
· نسبت به آموزش توالت کردن مقاومت و یا مخالفتی نشان نمی دهد.
.
نشانه های ادراکی:
· قادر به پیروی راهنمایی های ساده می باشد. مثلاً اگر به او بگویید آن توپ را به من بده، آنرا انجام می دهد.
· قادر به ادای کلماتی برای ادرار و مدفوع می باشد که شما متوجه آنها می شوید.
· می داند هر چیز باید سرجای خودش قرار گیرد.
· قادر است دستشویی اش را تا زمانیکه به لگن می رسد نگه دارد.

منبع :نی نی لند

و در اخر
برای فهماندن عمل توالت رفتن می توانید برای او عروسکهایی تهیه کنید که قادر به ادرار کردن می باشند. امروزه عروسکهایی وجود دارند که از شیشه شیرشان آب یا مایعی دیگر می نوشند و سپس با قرار گرفتن بر روی لگنشان آنرا دفع می کنند. برای کودکتان توضیح دهید که برای عروسک چه اتفاقی می افتد و به او بگویید که مایعاتی که او می خورد نیز نیاز دارند که از بدنش بیرون آیند. به این ترتیب او دید بهتری نسبت به آموزش توالت رفتن پیدا کرده و کمتر از این کار ترسیده و یا نسبت به آن نگرانی نشان می دهد.
.
سعی کنید از توالت رفتن و نشستن روی لگن یک بازی درست کنید. به این ترتیباو حتماً سعی در همکاری خواهد کرد. به طور مثال می توانید از رنگهایخوراکی استفاده کرده و یک قطره رنگ خوراکی آبی را توی لگنش بریزید. سپس بهاو نشان دهید که با ادرار کردن توی لگنش آن قطره به رنگ سبز تبدیل می شود.همچنین می توانید در لگنش برای او نشانه ای برای هدف گیری قرار دهید.مثلاً یک تکه دستمال توالت توی لگنش بگذارید و از او بخواهید که با ادرارکردن روی آن، آنرا خیس کند.

ابزار دیگری که برای تشویق کودک برای توالت رفتن می توانید استفاده کنید،یک جدول به زیبایی طراحی شده و برچسبهای ستاره می باشد. بر روی یک کاغذطرح دار یا رنگی یک جدول برای او بکشید و هر بار که او برروی لگنش نشست یکستاره در یکی از خانه های جدول قرار دهید. کم کم تنها زمانی در جدولشستاره بچسبانید که او از لگن به جای پوشک استفاده کند و هر موقع که همهجدول او پر از ستاره شد برای او یک جایزه کوچک (می تواند خوراکی یا اسباببازی باشد) تهیه کنید. به یاد داشته باشید که خانه های جدولتان زیاد نباشدزیرا که صبر و حوصله کودکان در این سن کم است.

برای او کتابهایی راجع به آموزش توالت بخوانید و یا دی وی دی یا فیلم هاییدر ارتباط به این موضوع را به او نشان دهید. می توانید هنگامی که او رویلگن نشسته است نیز کتابها را در اختیارش قرار دهید تا عکسهایش را نگاه کند.
· پس از هر بار استفاده از لگن برای او دست زده و زباناً او را تشویق کنید و به او بگویید که چقدر بچه زرنگ و باهوش است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (18)

مامان پریا
13 مهر 90 19:50
با عرض سلام
مامان مریم جون راهنمایی تون خیلی مفیده
ولی نمی تونم در مورد پریا ازش استفاده کنم پریا 2سال و نیمه است یعنی از سن متعارف بچه هایی که باید پوشک بشن گذشته من و باباش هم چند بار با روش های مختلفی سعی کردیم که پوشک رو ازش بگیریم ولی نشد
توضیحش یه کمی سخته و شاید تا حدی غیر قابل باور پریا حتی بعد از مدفوع کردن تو پوشکش هم نمی گه که پی پی کرده و تا وقتی که مدفوع باعث سوزش پاهاش نشه حاضر نیست بره دست شویی مگه این که با زور ببرمش
حتی روش پنهان کردن خوراکی هایی که دوست داشت تو دست شویی هم نتونست اونو وادار کنه که به دست شویی بره
من احتیاج به راهنمایی های بیشتری دارم
البته اگه براتون زحمتی نیست


سلام عزيزم.من کتاب بهت معرفي ميکنمو کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم.
zeinab
15 مهر 90 9:52
سلام دوست عزیز از مطالب وبلاگ خوبتان استفاده کردم مرسی لطفا به وبلاگ آموزشی من هم سری بزنید خدا یارت
سارا مامان رزا
1 آذر 90 13:44
سلام. ممنون بابت اين همه اطلاعات مفيد. ميشه كتابي معرفي كني كه در مورد نوع رفتارمون با بچه ها تو سنين مختلف باشه. يعني حالات و تغييرات رفتار تو مراحل مختلف زندگي رو بگه و روش برخورد با اونارو. نمب دونم منظورمو رسوندم يا نه.


سلام عزيزم.من دو کتاب بهت معرفي ميکنم.کودکان تيزهوشند اگر .......... و کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم.عاليههههههههه
ماجراجويي هاي جغله كوچولو
25 آذر 90 16:59
جغله: سلام .تبريك ميگم. وبلاگ خيلي خوبي دارين ايشالا خانوادگي سلامت و موفق باشين . مطالب وبلاگ من با عكسهاي خانوادگي بروز شد خوشحال ميشم تشريف بيارين نظر يادتون نره لطفا. www.jegheleh.niniweblog.com
مامان آريا
11 دی 90 11:10
سلام عزيزم اميدوارم خوب باشين يه خواهشي آريا توي مجله سيب سبز توي مسابقه شركت كرده و براي اينكه برنده بشه بايد راي بياره براي برنده شدن آريا به راي دوستاي گلمون نياز داريم مي شه كد آريا كه 3214 هست را به شماره 20001124 پيامك كنيد خيلي خيلي ممنون و شرمنده اميدوارم روزي بتونم محبتاي شما دوستاي گلمو جبران كنم
somy
20 بهمن 90 1:40
ممنون حتما از راهنمایت استفاده خواهم کرد
ثمين
28 بهمن 90 14:45
سلام اومدم ازتون دعوت كنم تا از نمايشگاه هفت سين دنياي نفيس ديدن كنيد منتظرتون هستم
سعيده
11 اسفند 90 16:58
سلام، مرسي بابت اطلاعات خوبتان من الان دقيقا تو مقطع زماني هستم كه مي خوام دختر كوچولوم رو از پوشك بگيرم و اين سايت خيلي به من كمك كرد ممنون
الهه
14 اسفند 90 13:36
سلام عزیزم مرسی از مطالب خوبت. اتفاق من تو فکر از پوسک گرفتن دختر 16 ماهم بودم اما دیدم آماده نیست و منصرف شدم. اما من دیدم والدینی که از وقتی بچه هاشون به دنیا میان اونا رو پوشک نمی کنند و عادتشون میدن که از اول پوشکی نباشند که بعد بخوان این پروسه رو طی کنند! این آدما صد البته ایرانی نیستند و به نجس و پاکی اهمیتی نمیدن اما متدشون جالبه. اگه قبل یه دنیا اومدن دخترم اطلاعات کاملی ازشون میگرفتم حتمآ این کار رو باهاش انجام میدادم با اجازه من شما رو لینک میکنم تو بلاگم
مامان نسترن
21 اردیبهشت 91 10:36
خانومی گل تویی که عطر یاس و عنبرت همه آسمون رو پر کرده تویی که همه دنیا شدن فرش زیرپات تا بتونی روی زمین قدم بذاری و مادری کنی از همه زودتر بهت می گم روزت مبارک مامان
فرشته مامانی
21 خرداد 91 13:57
سلام نی نی من منم میتونم لینکتون شم؟


اره عزیزم باعث افتخاره
فاطمه مامان امیر و عاطفه
25 خرداد 91 17:18
سلام ممنون از مطالب خوبی که گذاشته بودید. منم میخوام پسرمو از پوشک بگیرم ولی یه دختر ۶ ماهه هم دارم برای همین میتریسم نتونم به دوتاشون برسم. اگه نظری دارید راهنماییم کنید.پسرم ۲.۵ سالشه.


سلام فاطمه جان از چه نظر سخته و میترسی مشکل بشه گلم.
سمانه(مامان محمدرهام)
5 مرداد 91 11:59
وب مفیدی دارید با افتخار لینک شدید
مامان نسترن
7 مرداد 91 11:04
سلام مریم جون. ممنونم
الهه گل
8 مهر 91 7:20
خیلی عالی بود. خوشم اومد.ممنون
الهه گل
8 مهر 91 7:21
عالی بود
مامان کورش
3 آذر 91 18:23
سلام مریم جون سایت خیلی زیبایی دارید من با افتخار لینکتون کردم تا مامانای دیگه هم استفاده کنن
مامان الیناجونی
9 خرداد 92 11:43
سلام عزیزم اتفاقی به وبتون اومدم و خوشبختانه با مطالب مفیدی روبرو شدم وب عالی دارید درجهت اقدام برای گرفتن از پوشک سرچ کردم که با وب شما آشنا شدم مطالب کاربردی خیلی خوبی بود امیدوارم برای دخترم کارساز باشه بازم ممنون . با اجازه لینکتون میکنم