تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

علمی

1389/12/16 15:37
نویسنده : مامان مریم
1,072 بازدید
اشتراک گذاری

كودكان مقلدان بسيار ماهري مي باشند . پس چرا الگوي كودكانمان دانشمندان ،‌مخترعان و نوابغ نباشند. مي توان با نشان دادن تصاويري  از دانشمندان  در حال انجام تست و آزمايش ،‌كودك را تشويق به  تقليد كردن رفتار آنها نمود.
وسايل مورد نياز :
-  تصاويري از افراد در حال اندازه گيري ، مشاهده ، نوشتن ،‌استفاده از ابزار ، مقايسه و صحبت با يكديگر
-  كتاب "دانشمند كيه ؟" جهت معرفي خصوصيات دانشمندان به كودك (فايل به ضميمه مي باشد.)
سعي كنيد در جمع آوري تصاوير ، تصاويري از فرهنگ ها و سنين مختلف به كودك نشان دهيد.
روش انجام كار:
•   تعداد زيادي  تصوير از دانشمندان در حال انجام كار را به كودك نشان دهيد.
• سوالات موشكافانه زيادي جهت تشويق كودك به پرسيدن سوال مطرح كنيد.
اين افراد در حال انجام چه كاري هستند.؟ آنها به چه دليل اين كار را انجام مي دهند.؟ كودك  را تشويق كنيد كه در آن واحد به سوالات پاسخ دهد.از تصحيح كردن پاسخ  كودك خودداري كنيد.اگر كودك از شما در مورد عكس سوال پرسيد.به او بگوييد كه اين آقا يا خانم در حال اندازه گيري هستند. يا اينكه اين آقايون در حال كندن زمين جهت پيدا كردن اجساد حيوانات قديمي هستند.
• از كودك خود بپرسيد آيا تاكنون چنين آزمايشي انجام داده اي؟
• با كودك خود در مورد اينكه در آينده  قادر به انجام چه كارهايي خواهد بود صحبت كنيد.به عنوان مثال : دختر يا پسر من وقتي بزرگ شد مي تواند ( بر طبق عكس ها  و كارهايي كه در حال انجام شدن است صحبت كنيد.). به عنوان مثال دختر / پسر من وقتي بزرگ شد. به فضا ميره و كره ماه را كشف مي كنه ...
تمامي گفته هاي ما در ذهن كودك حك مي شود. و با گذشت زمان ، كودك بر اساس آنچه كه درذهنش نقش بسته به كشف پديده هاي اطراف خود مي پردازد و با آزمايشات و فعاليتهايي كه روزانه انجام مي دهد ارتباط برقرار مي كند.

نشان دادن تصاويري از پزشك در حال معاينه افراد همراه با دانشمندان با روپوش سفيد در حال انجام تست باعث به وجد آمدن كودك مي گردد. زيرا كودك در تصورات خود فقط پزشك را با روپوش سفيد مي شناسد.
در حين بحث كردن شما قادريد ديد كودك خود را نسبت به مسائل علمي و آنچه كه مشاهده مي كند افزايش دهيد.

 

بالا بردن دانسته هاي كودك در مورد مسائل فيزيك

شما مجبور نيستيد كه قانون هاي نيوتن در مورد حركت را به طور كامل به كودك خود بياموزيد.بلكه شما مي توانيد لذت اينكه چگونه نيرو،‌انرژي و جرم بر روي حركت اجسام تاثيرگذارند را به كودك بياموزيد.

هر روز با  صفحات ، زوايا و سطوح شيب دار اطراف كودك  آزمايشاتي انجام دهيد.مي توانيد به آساني و با استفاده از يك كتاب براي كودك سطح شيب دار بسازيد. سپس با استفاده از ماشين و يا هر اسباب بازي چرخ دار اين موضوع را به كودك بياموزيد.
تعداد زيادي سطح شيب دار  را امتحان كرده  و نتايج آنها را با هم مقايسه كنيد.
وسايل مورد نياز:
• فضاي آزاد
• كتاب در سايزهاي مختلف
• ماشين اسباب بازي كوچك با اندازه و وزن هاي مختلف
• تيله و يا تعدادي توپ كوچك
روش انجام كار
1. با استفاده از چند كتاب يك سطح شيب دار بسازيد. به اين صورت چند كتاب را به عنوان حايل روي هم قرار داده و كتاب ديگري را به صورت مايل روي كتاب هاي حائل قرار دهيد.
2. يك ماشين را از بالاي سطح شيب دار به سمت پايين قل دهيد.به كودك اجازه دهيد چند بار اين كار را انجام دهد.
3. زاويه سطح شيب دار را با اضافه يا برداشتن كتاب ها تغيير دهيد مجددا ماشين را از بالاي سطح به سمت پايين قل دهيد. چه اتفاقي افتاد.؟
4. چند سطح مختلف را امتحان كنيد.؟ اگر جلد كتاب نرم و يا زبر باشد سرعت ماشين چه تغييري خواهد نمود.؟ ماشين روي كداميك از كتاب ها سريعتر حركت مي كند.؟
5. سايزهاي مختلف كتاب را امتحان كنيد .آيا ماشين روي كتاب هاي كوتاهتر سريعتر حركت مي كند يا روي كتاب هاي بلندتر.؟
6. چند مدل ماشين را امتحان كنيد.آيا تانك سريعتر حركت مي كند يا ماشين كوچكتر/
7. حالا تيله ها را امتحان كنيد.چرا حركت  اين تيله هاي گرد با حركت ماشين ها با هم فرق مي كند.؟
8. در پايان كار با كودك خود مسابقه بگذاريد . يك خط پايان رسم كنيد و از كودك بخواهيد تا سطح شيب دار را خود بسازد و ماشين را نيز خودش امتحان كند . حال مسابقه بگذاريد. ماشين چه كسي سريعتر به خط پايان خواهد رسيد. اينجاست كه كودك بر اساس تجربيات بايد سطحي بسازد كه ماشين با سرعت بيشتري روي آن حركت كند و ماشيني را انتخاب كند كه سريعتر حركت كند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)