تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

با كودكان بازي ‌كنيم

1389/12/16 15:56
نویسنده : مامان مریم
2,262 بازدید
اشتراک گذاری
 
با اين‌كه بسياري از پدرها و مادرها فكر مي‌كنند بچه‌ها از بازي كردن تنها لذت مي‌برند و با اين كار تفريح مي‌كنند، اما محققان عقيده دارند همين بازي‌ها بخش مهمي از مسير رشد و نمو كودك است. بازي كردن راهي بسيار طبيعي براي آموختن نكات مختلف زندگي است. بچه‌ها هنگام بازي از تمام حواس خود استفاده مي‌كنند و زمان بازي و تفريح، فرصتي براي شناخت است. آنها هنگام بازي مي‌آموزند براي حل هر مساله بايد اطلاعات لازم را كسب و آنها را سازماندهي كنند.

هر چند مهم است كه به كودكان بياموزيم بتوانند به تنهايي بازي كنند، اما والدين هم مي‌توانند در اين بازي‌ها با فرزندان خود همراه شوند و با اين كار به آنها اعتماد به نفس، تمركز و توجه را آموخته و مهارت‌هاي گفتاري و حركتي‌شان را بهبود بخشند. اين مهارت‌ها هميشه خود به خود ايجاد نمي‌شوند و والدين بايد به فرزندان بياموزند كه چگونه هنگام بازي آنها را فرا بگيرند.

ببينيم و بياموزيم

اولين گام براي اين‌كه شريك خوبي براي بازي كودك باشيم، اين است كه با دقت به بازي او نگاه كنيم. با اين توجه مي‌توانيم دريابيم، او از چه چيزهايي لذت مي‌برد و الگوهايش براي بازي چيست.

بر ايده‌هاي كودكان تمركز كنيم

بعد از اين‌كه خوب ديديم و دقت كرديم، وقت آن است كه با كودكمان بازي كنيم. يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات پدر و مادر در اين بازي‌ها اين است كه مي‌خواهند بر بازي بچه‌ها مسلط شوند. به عنوان مثال، تصور كنيد شما داريد با كودك خردسال خود بازي مي‌كنيد. او با وسايل بازي‌اش مي‌خواهد برجي بلند بسازد. برج او خيلي نازك است و شما به طور ناخودآگاه كار او را متوقف مي‌كنيد. والدين فكر مي‌كنند، اين كار به آموزش مهارت درست ساختن برج كمك مي‌كند. در حالي‌كه اين كار حتي ممكن است به آموختن درست اين مهارت آسيب بزند. هميشه يك شريك خوب براي بازي او باشيد. وقتي كنار بچه‌ها هستيد تا با آنها بازي كنيد، از آنها بپرسيد: «دوست داري من چه كار كنم؟» هر چه گفتند به حرفشان گوش دهيد.

صحبت كنيد و اطلاعات لازم را بدهيد

متخصصان اعتقاد دارند، صحبت كردن بهترين شيوه برقراري ارتباط با كودك است. به بيان ساده، بايد با ذوق و شوق كاري را كه كودك در حال انجام آن است، توصيف كنيد. با اين كار به كودك كمك مي‌كنيم، بهتر با محيط خود آشنا شود. همچنين با دادن اين اطلاعات، كودك مي‌تواند از شما ساختار صحيح جمله‌بندي و استفاده از مهارت‌هاي زباني را هم بياموزد، اما هميشه به ياد داشته باشيد كودك را با حجم زيادي از اطلاعات خسته و بي‌حوصله نكنيد.

هنگام بازي و صحبت با او سعي كنيد كنار هم و روي زمين بنشينيد تا هرچه بيشتر به او نزديك باشيد. شايد براي ما بزرگ‌ترها عجيب باشد اما با اين كار به او نشان مي‌دهيد كه چقدر دوستش داريد و چقدر براي شما مهم است

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامانی یاستین
3 اسفند 89 4:50
سلام مریم جون
من بطور اتفاقی از وب بچه های دیگه پیدات کردم،مطالبت خیلی آموزندست آلبته من فقط پست اولتو خوندم بقیشو گذاشتم فردا سر فرصت،لینکت کردم دوست داشتی سری بزن


قربونت.لطف کردي
مامانی یاستین
3 اسفند 89 19:17
سلام مریم جون از راهنماییت و بذل توجهت ممنونم حتما مطالبت رو میخونم،میبوسمت
مامان شیما وحدیث
4 اسفند 89 0:39
سلام مامان مریم . خیلی مطالبتون مفیده. هنوز همش و مطالعه نکردم. ولی امیدوارم بتونم ازاین مطالب به خوبی استفاده کنم .
مرسی از اینکه سرزدی


بوسسسسسسسسسسسسس