تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

اعتماد بنفس در كودك

1389/12/16 15:37
نویسنده : مامان مریم
1,995 بازدید
اشتراک گذاری

 ۱۰ روش جهت بالا بردن اعتماد به نفس در کودک



بزرگ كردن كودك با حس اعتماد بنفس تنها يك اتفاق خوب نيست . تحقيقات نشان مي دهد يكي از مهمترين پارامترهاي تاثيرگذار در زندگي فرد كه تاثير زيادي بر احساس فرد نسبت به خود دارد مي باشد. در زير 10 روش جهت بالا بردن اعتماد بنفس در كودك ارائه شده است.

اجازه دهيد كودك از اين موضوع كه ستاره ، خورشيد ،‌ماه و يا نورچشم شماست اطلاع حاصل نمايد.

براي اينكه كودك در حين رشد ،‌اعتماد بنفس خود را نسبت به محيط اطراف افزايش دهد ، خيلي مهم است كه كودك به گونه اي بزرگ شود كه احساس كند فرد يا افرادي در زندگي او را بي مهابا دوست دارند. احساس "دوست داشتني بودن " هسته اصلي داشتن اعتماد بنفس مي باشد . وبهترين روش براي ايجاد اين احساس در كودك دوست داشتن كودك است.

هميشه و در همه مواقع سعي كنيد به كودك اين موضوع را كه تا چه حد او را دوست داريد گوشزد كنيد.از هر فرصت جهت در آغوش گرفتن كودك استفاده نماييد. و به كودك بگوييد كه به او افتخار مي كنيد و بي نهايت او را دوست داريد.

براي ايجاد اعتماد بنفس سالم ، كودكان نياز دارند بدانند كه آنها گنجينه هستند و هيچ چيز در دنيا باعث نخواهد شد كه ذره اي از عشق شما نسبت به او كاسته شود.
 

" با لا   بردن كودك "

زمانيكه شما به كودك خود بازخورد مثبت و دقيق مي دهيد به مثابه اين مي ماند كه اين كار را انجام داده ايد. از موقعيت هايي جهت بالا بردن كودك استفاده نماييد. در اين مورد نيز بسيار دقيق باشيد و از بالا بردن بي خود نيز جلوگيري نماييد.به عنوان مثال به كودك خود بگوييد " من به دخترم از اينكه اين همه پشتكار دارد و سخت مطالعه مي كند افتخار مي كنم. به خاطر اينكه خوب درس خواندي و تكاليفت را به موقع انجام دادي ، نمره خوب هم پاداش كار خوبت بود."

اين طريق صحبت كردن بيشتر براي كودك مثمر ثمر مي باشد تا اينكه بگوييم " تو خيلي با هوش هستي !" بالا بردن كودك به حد نهايت در واقع باعث مي شود كه كودك به جاي اينكه احساس اعتماد بنفس نمايد بيشتر تحت فشار قرار گيرد.

خيلي با دقت از كودك انتقاد كنيد.

درست است كه نظم و انضباط جزء اركان اساسي تربيت كودك مي باشد. اما هرگز كودك را توبيخ نكنيد. هرگز ديگري ا جهت مقايسه ، تعريف و تمجيد نام كودك ديگري را ذكر ننماييد. اجازه دهيد كودك در مورد اينكه چه مواردي در مورد رفتارهاي كودك ناپسند و نامناسب مي باشند. و اينكه چرا شما چنين احساسي داشتيد،بداند

بپذيرد كه كودك شما كامل نيست شما بايد سعي كنيد باعث كامل شدن كودكتان شويد.

زمانيكه شما سعي در تقويت رفتارهاي مثبت كودك خود داريد در حقيقت در حال افزايش حس اعتماد بنفس كودك مي باشيد.همچنين خيلي مهم است كه به كودك خود كمك كنيد تا رفتارهاي مثبت را تكرار كند. زمانيكه كودك قادر به تشخيص چيزي نامطلوب در مورد خودش شد. سعي كنيد با انجام يكسري فعاليت و تغيير انتظاراتش فكر منفي را از كودك دور كنيد. مي توان كوكاني كه داراي اضافه وزن هستند را تشويق به انجام ورزش هاي گروهي با خانواده نمود. و همچنين آنها بايد بدانند حتما لازم نيست آنها شبيه مدل باشند.

هرگز صحبت هاي منفي كه كودك در مورد خود مي كند را سرسري نگيريد .بلكه سعي كنيد با آنها در مورد اين موارد صحبت كنيد و آنها را به سمت ديدگاه مثبت نسبت به خود سوق دهيد. اگر كودك اضهار داشت " من نمي توانم اين مساله رياضي را حل كنم و من شاگرد بدي هستم ." بهترين پاسخ به كودك مي تواند به صورت زير باشد:"تو شاگردخوبي هستي . رياضيات از جمله دروسي مي باشد كه بايد وقت بيشتري را صرف كرد تا بتوان در آن مهارت كافي را كسب كرد."

تنظيم نمودن محدوديت هاي واضح

زماني كودك در يك محيط پيشرفت مي نمايد كه براي كودك يكسري انتظارات واقع بينانه و قوانين معين براي كودك وضع شود. براي كودك مايه تسلي است كه بداند به تنهايي مجبور به دوش كشيدن تمام مسائل نيستند و افرادي به عنوان بزرگتر پشتيبان آنها مي باشند. هيچگاه سعي نكنيد از كودك بخواهيد تا قوانين را به خاطر بسپارد بلكه هميشه سعي كنيد با كودك خود مستقيما صحبت كنيد. و به او توضيح دهيد كه چرا بايد در اين موقعيت باشيم و بايد اين قوانين را رعايت كرد.و در مورد عواقب شكسته شدن قوانين نيز با كودك صحبت كنيد.

به كودك خود كمك كنيد تا افكارو احساسات خود را بيان كند.

زمانيكه متوجه مي شويم كودك ناراحت است يا اينكه در شرايط روحي خوبي نيست . اگر در همان لحظه از كودك بپرسيم چه اتفاقي افتاده است ؟ جواب رايج تمامي كودكان اين خواهد بود كه چيزي نشده است.هميشه به ياد داشته باشيد كه فهميد ن احساسات كودك خيلي سخت تر از تشخيص آنها مي باشد. بهترست در اين رابطه به كودك آموزش داد كه چگونه ناراحتي ، عصبانيت يا نااميدي هاي خود را تشخيص دهند. حتي شما مي توانيد از نمودارهاي عاطفي استفاده كنيد . به اين صورت عكس هايي از حالات مختلف چهره تهيه و در اتاق كودك آويزان كنيد و از كودك بخواهيد به شما نشان دهد كه هريك چه احساسي دارند. در اين صورت به كودك كمك مي كنيد در حالت عادي احساسات مختلف را درك كند.

به عنوان مثال زمانيكه كودك شما به خاطر اينكه كودكي ديگر اسباب بازيهاي او را برداشته است شروع به گريه كردن نمود تلاش براي ساكت كردن او ننماييد.بلكه اجازه دهيد تا كودك احساسات خود را بشناسد و بياموزد چگونه بايد از عهده آن برآيد.در اين هنگام به كودك بگوييد " من مي دانم كه تو ناراحت هستي از اينكه بيلي عروسك تور ا گرفته .و الان احساس بدي داري؟ (چند لحظه صبر كنيد تا كودك احساس بد داشته باشد. ) بگذاريد ببينم مي تونم با بيلي صحبت كنم تا در با همديگر بازي كنيد."

هميشه سعي كنيد به صحبت هاي كودك گوش فرا دهيد.

به محض اينكه كودك شما آموخت كه چگونه احساسات خود را بيان كند. سعي كنيد به كودك خود وقت دهيد تا در مورد احساسات خود صحبت كند و شما به او گوش فرادهيد.! به خاطر مشغله كاري كه در اين زمانه وجو دارد توجه كردن به يك موضوع بسيار سخت مي باشد. هميشه سعي كنيد وقت خاصي را به كودك اختصاص دهيد حتي 5 تا 10 دقيقه .فقط سعي كنيد تمام وقت و حواس خود را به كودك اختصاص دهيد تلفن همراه و تلويزيون را خاموش كنيد. و كاملا به كودك گوش دهيد. از كودك سوالاتي را بپرسيد و سعي كنيد يكسري از نقطه نظرات را يادآوري كنيد. سعي كنيد نكاتي كه در تعريف هاي كودك وجود دارد و اينكه كودك در حين تعريف چه احساسي دارد را بفهميد.به ياد داشته باشيد نيازنيست كه شما مسئله اي را حل كند . بلكه كودك فقط نياز دارد تا احساسات خود را بيان كند و اينكه بداند گوشي براي شنيدن صحبت هايش وجود دارد قسمت عظيمي از اعتماد بنفس در كودك مي باشد.

به كودك خود بياموزيد تا از اشتباهات خود پند بگيرد.

اطمينان حاصل كنيد كه كودك شما مي داند كه اشتباه و خطا جزئي از زندگي مي باشد. هميشه سعي كنيد كودك را تشويق به ريسك در زندگي خود نماييد حتي اگر مي داند با انجام اين كار دچار اشتباه خواهد شد.زمانيكه والدين كودك خود را تشويق به ريسك مي كنند و اشتباهات او را نيز مي پذيرند در حقيقت آنها به كودك مي آموزند كه در حين خطا و اشتباه صبور و با خود مهربان باشند. كه يكي از اركان اصلي اعتماد بنفس مي باشد. حتي براي كودك بسيار تشويق برانگيز مي باشد كه داستانهايي از والدين در مورد اشتباهاتشان (اشتباهات والدين ) بشنوند.
 

با داشتن اعتماد بنفس الگوي مثبتي براي كودك خود باشيد.

هيچگاه به خودتان سخت نگيريد و نسبت به خودتان بدبين نباشيد. به ياد داشته باشيد شما الگوي كودك خود مي باشيد.زمانيكه موقعيت مناسبي يافتيد با كودك خود در مورد زندگي و احساساتتان با او صحبت كنيد.زمانيكه كودك داستانهايي در مورد ريسك ها ، اشتباهاتتان و انجام اقداماتي كه باعث موفقيت شما شده است را بشنود سعي مي كند تا همان روش را در زندگي خود بكار ببرد.

از كمك گرفتن از ديگران هراس نداشته باشيد.

در بعضي كارها ، حتي در بهترين حالتها نيز ممكنست در كودك احساس اعتماد بنفس بوجود نمي آيد. اگر از كمبود اعتماد بنفس كودك خود هراس داريد حتما با روانشناس صحبت كنيد.

نويسنده: 
Laura Kauffman                   جديدترين خدمات وبلاگ نويسان  ..منبع كامل عكسهاي كارتوني و زیبا ساز وبلاگ .. ܓܨஜミ★ミ گالری عکس قلب شیشه ایミ★ミஜܓܨ   http://ghalbe6ei.blogfa.com/
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

ملیحه
18 بهمن 89 0:54
سلام مریم جون .موضوع وبلاگت خیلی جالب ه. موفق باشی
راستی من لینکت کردم


بوسسسسسسس......گل........