تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

انتخاب كتاب براي كودك بدو تولد تا 18 ماهگي

1389/12/16 15:52
نویسنده : مامان مریم
2,887 بازدید
اشتراک گذاری

خيلي قبل تر از اينكه كودك قادر به راه رفتن باشد ، تمايل زيادي به گوش دادن به آوازها و شعرهاي موزون دارد.قبل از 6 ماهگي ، كودك تمايل زيادي به شنيدن آهنگ دارد

در سنين بالاتر از 6 ماهگي ، كودك علاقه زيادي به شنيدن شعر و آهنگ موزون  و تكرار آنها دارد.خواندن داستانهاي ريتميك كمك زيادي به افزايش مهارت هاي گويشي كودك خواهد كرد. و همچنين كودك دوست دارد كه هرروز كلمات و شعرهاي جديد ياد بگيرد.خواندن كتاب همچنين به كودك كمك خواهد كرد تا مهارت گوش دادن و تشخيص انواع مختلف صداها را بياموزد.

http://love-story-e.mihanblog.com/post/266

كتاب هاي پارچه اي ، پلاستيكي و مقوايي با داستانهاي بسيار ساده و با تصاوير بدون كلام به كودك كمك خواهد كرد تا احساس كردن ، نگاه كردن و تفكر را بياموزد. كودك با نگاه كردن به كتاب ، معني و مفهوم كلمات را خواهد آموخت.زمانيكه شما با گفتن داستان ، تصاوير را به كودك نشان مي دهيد.

كودك با چشم بين تصوير و كلمات ارتباط برقرار خواهد كرد.شما مي توانيد كودك 6 ماهه  را بر روي زانوهاي خود بنشانيد و با نشان دادن تصاوير براي او كتاب بخوانيد

.و در سن 9 ماهگي كودك با كمك شما كتاب را ورق بزند..يك كودك 9 ماهه با ورق زدن  احساس خوبي از توانايي خود در انجام كاري بدست خواهد آورد.


http://love-story-e.mihanblog.com/post/266


مشخصات كتاب خاص نوزاد


كتاب حاوي داستان كوتاه ، ساده همراه با تصاوير روشن و واضح 

.كودك در اين مرحله از رشد به كتابهاي پارچه اي و پلاستيكي  كه داراي تصاويري از اشياء اطراف آنهاست علاقه زيادي نشان مي دهد.  و بيشتر رنگهاي قرمز،زردو آبي  و تصاوير با وضوح بالا را دوست دارد.

http://love-story-e.mihanblog.com/post/266

از سن 15 تا 18 ماهگي

شما مي توانيد داستان هايي همراه با تصوير براي كودك بخوانيد.و كتابهايي كه در آن ايده هايي مانند داخل/خارج ، بالا/پايين ، و زير /رو آورده شده است را ترجيح مي دهند.

نقش والدين

از آنجاييكه طفل در اين سن حوصله زيادي براي توجه كردن  طولاني ندارد ،بنابراين سعي كنيد داستان بسيار كوتاه را با سرعت براي طفل بخوانيد.

سعي كنيد شعرها را با صداي بلند و موزون بخوانيد و در هنگام حمام و در تختخواب با انگشتان خود براي كودك داستان را به صورت نمايش دربياوريد.

بياد داشته باشيد كه كودكان در اين سن  دوست دارند يك  داستان را بارها و بارها گوش  دهند.با تكرار زياد كودك شروع به خواندن شعرها خواهد كرد.


كودك دربرابر آهنگ ها و ريتمهاي مختلف  واكنش نشان مي دهند .لذا پس از خواندن داستان شروع به تكرار ريتمها و يا بازي با انگشتان خود همراه با شما مي كنند.

نحوه خواندن است كه باعث تعامل با كودك مي شود نه تصاويرو كلمات

.بنابراين كتابها را با روش هاي متفاوت و سرگرم كننده  براي كودك بخوانيد.در ضمن سعي كنيد كتابهايي را با موضوعات متفاوت اعم از داستان ، شعر ، اطلاعات ، مفاهيم پايه اي و كتابهايي در مورد فرهنگ هاي مختلف براي كودك تهيه كنيد.

منبع : 
Idaho Department of Health and Welfare
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان فرزانه
6 اسفند 89 14:11
عالی بود دخترم به کتاب خیلی علاقه داره


بوسسسسسسسسسسسسسسسسسسس