تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

با کودک بیمار خود چگونه رفتار کنیم

1390/3/21 20:26
نویسنده : مامان مریم
2,990 بازدید
اشتراک گذاری

با کودک بیمار خود چگونه رفتار کنیم

   

 

یکی از دغدغه های والدین در تربیت فرزندانشان، نحوه برخورد آنان با کودک در زمان بیماری است. آنها به خاطر شرایط خاص فرزندشان دچار سردرگمی می شوند؛ می ترسند محبتی که در این برهه لازم و ضروری است افراطی شود و بعد از سپری شدن دوران نقاهت، کودک همچنان خواستار آن توجه های افراطی باشد و ...

 

بسیاری از والدین از نحوه برخورد با کودک بیمار مطلع نیستند و با راهکارهای صحیح تیمار کودک آشنا نیستند. در این مقاله سعی بر آن شده است که ابتدا نحوه برخورد با کودک بیمار توضیح داده شود و سپس روش های دارو دادن به کودکی که از خوردن دارو امتناع می کند، توضیح داده شود.

 

راهکارهای برخورد با کودک بیمار

 

 

 

با محبت بیشتر خود، به کودک احساس امنیت بدهید. حس امنیت یک کودک از اعتماد درونی او نشات می‌گیرد. وقتی او بیمار است یا دچار صدمه‌ای شده، بدون او آن شور که باید، عمل نمی‌کند و این ممکن است منجر به احساس ناامنی در او شود. شما با محبت و توجه بیشتر، می‌توانید به این حس امنیت، نیرویی دوباره ببخشید.

 

 

 

کودک را به ابراز هر نوع نگرانی تشویق کنید. احساس بیماری یا آسیب جسمی‌ممکن است هر نگرانی را در کودک برانگیزد. ترس از اینکه هیچ وقت بهبود نمی‌یابد یا عصبانیت از شما چون کمکش نمی‌کنید که زودتر خوب شود. افکار و احساسات او را طبق شرایط سنی‌اش درک کنید. گاهی اوقات، کودک این افکار و احساسات را به طور مستقیم بیان نمی‌کند بلکه از آنچه برای دوستش اتفاق افتاده حرف می‌زند یا از یک شخصیت داستانی تلویزیون سخن می‌گوید. کودک را تشویق کنید تا در مورد بیماری اش حرف بزند. شما ممکن است از یک کودکی که به راحتی حرف می‌زند، بخواهید که در مورد بیماری اش بگوید؛ لازم به ذکر است که شما باید از کودکان کوچکتر یا آنهایی که به درستی حرف نمی‌زنند نیز بخواهید که به عضو آسیب دیده یا ناراحت، اشاره کنند. طوری حرف نزنید که کودک بزرگتر، احساس بچگی کند یا با سوالات مکرر و اضافی در آن واحد منجر به گیجی او شوید.
کودک بیمار

 

کمک کنید خود کودک بگوید چه می‌شود. می‌توانید با این پرسش شروع کنید: فکر می‌کنی چه خواهد شد؟ شاید او براساس دفعه قبلی که بیمار بوده یا آسیب جسمی‌داشته، انتظاراتی داشته باشد. در این صورت، به سادگی به او بگویید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشد- چطور نزد یک دکتر، یا بیمارستان خواهد رفت- یا خیلی ساده استراحت کرده تاسرماخوردگی بهبود یابد. تا وقتی نپرسیده، اطلاعات اضافی به او ندهید. کودک را تشویق کنید تا احساسش را بازگو کند، بدین ترتیب گفتگوی شما دو جانبه و به صورت تبادل نظر خواهد بود نه یک سخنرانی یک جانبه.

 

 

 

به کودک کمک کنید تا چشم اندازی مثبت داشته باشد. بااین پرسش آغاز کنید که فکر می‌کند چه زمانی خوب شده و چطور بهتر می‌شود. از افکار مثبت او حکایت کنید و با بیان کارهایی که می‌توانند در بهبود او نقشی داشته باشند، به کودک مایوس و ناامید کمک کنید، به عنوان مثال: استراحت کافی و خوردن. به او اطمینان دهید که در این راه همراه او خواهید بود.

 

از افکار مثبت او حکایت کنید و با بیان کارهایی که می‌توانند در بهبود او نقشی داشته باشند، به کودک مایوس و ناامید کمک کنید

 

آداب خوراندن دارو به كودك

 

 

 

ثابت شده است كه خوراندن دارو به كودك یكی از دشوارترین وظایف والدین در دنیا، از قبل تاكنون، به شمار می رود. كودكان درك درستی از آنچه به عنوان دارو به آنها خورانده می شود، ندارند. آنها تحت كنترل غرایز ذاتی خود بوده و بیشتر تحت تاثیر عوامل خارجی هستند. می توانند هنگام خوردن دارو یكدنده و لجباز عمل كرده و به شدت از همكاری كردن دوری كنند. در این موقعیت تنها آن صبر و حوصله والدین مورد نیاز است. والدین باید بدانند كه با عصبانیت و داد و بیداد فقط آنها را بیشتر عصیانگر می كنند و این برخورد هیچ سودی ندارد. در این هنگام صحبت كردن با كودك تنها كلید موفقیت شماست. برای دارو دادن به كودك خود به موارد زیر توجه كنید.

 

 

 

نكات لازم در خوراندن دارو به كودكان
کودک بیمار

 

با استفاده از روش های ساده و سرگرم کننده می توانید کودک بیمار خود را آرام کرده و برای دقایقی او را مجبور به همکاری با خود کنید. علت مخالفت آنها بیشتر برای نشان دادن استقلال و بی نیاز بودن آنها به دیگران است و حرف زدن در این مورد با آنها بی فایده است. بهترین روش برای مطیع کردن کودکان بدون فریاد زدن یا تهدید کردن چیست؟ با کمی خلاقیت و حوصله، می توانید حواس فرزندتان را به کار مورد نظر جلب نمایید. هنگامی که قرار است پزشک آمپولی را به کودکتان تزریق کند، یا مجبور هستید به او داروی تلخی را بخورانید با به کارگیری روش های زیر می توانید فکر او را به جای دیگری مشغول کنید.

 

 

 

- او را بخندانید: خنداندن کودکان بهترین راه برای دارو دادن به آنها است.وقتی که آنها می خندند، نه تنها فکرشان به جای دیگری مشغول نیست بلکه دهانشان نیز کامل باز است. سعی کنید با گفتن جوک های بامزه و شکلک درآوردن فرزندانتان را بخندانید.

 

 

 

- خاطرات دوران کودکی خود را تعریف کنید: بهترین روش برای سرگرم کردن فرزندانتان در مواقع ضروری داستان گفتن است، حتی اگر داستان ساختگی باشد. به عنوان مثال اگر در از خوردن دارو امتناع می کند، بگویید: «عزیزم تو می دانی، وقتی که مامان، بچه بود، او همیشه از خوردن داروها اجتناب می کرد تا این که یک روز ...» در عین حال شما نیز می توانید قدرت تخیل خود را امتحان کنید. با گفتن داستان های طولانی، می توانید زمان بیشتری فرزندتان را سرگرم کنید و به هدف اصلی خود نائل آئید.

 

 

 

- آهنگین و موزون صحبت کنید: با لحنی موزون می توانید فرزندتان را به خوردن دارو تشویق کنید. همچنین می توانید زمان آواز خواندن یک یا دو کلمه را اشتباه تلفظ کنید. با این کار حواس فرزندتان به اشتباه شما بیشتر از دارو خوردن جلب می شود.

 

 

 

- با تصوراتتان، حواس کودکان را پرت کنید: با صبر و حوصله و خلاقیت می توان کارهایی که به تحرک کمتری نیاز دارد مانند اندازه گیری درجه حرارت بدن را راحت تر انجام داد. هنگامی که از دماسنج استفاده می کنید، بگویید: «الان یک فرشته کوچک اینجاست. می دانی او چه کار می کند؟» به همین صورت مکالمه را برای چند ثانیه یا چند دقیقه که لازم است او را آرام بنشیند ادامه دهید، «فرشته کوچک یک پشتک زد. وای چقدر جالب! الان او جلوی ما ایستاده»!

 

 

 

-رازی را به او بگویید: اگر تا ?? دقیقه دیگه وقت دکتر دارید و فرزندتان سوار ماشین نمی شود، خم شده و در گوش او بگویید: «من یک راز خیلی مهمی را می خواهم به تو بگویم. می خواهی آن را بشنوی؟» وقتی که با سر «بله» گفت او را بغل کنید و چیزهای جالب و شیرینی را در گوشش بگویید، سپس با سرعت او را در صندلی ماشین قرار دهید.

 

 

 

- او را غلغلک دهید: اگر با به کار بستن تمام این کارها شکست خوردید و به بن بست رسیدید، سعی کنید او را غلغلک دهید. این کار سریع، راحت و نشاط آور است. قبل از این که متوجه شوید، فرزندتان دارویش را خورده است.

 

 

 

- هنگام خوراندن دارو به صحبت های كودك گوش داده و سعی كنید مشكلات او را در خوردن دارو بفهمید. فهم مشكل به شما كمك می كند تا دلایل پنهان آن را بدانید كه به حل مساله منجر می شود.

 

 

 

-از آنجایی كه كودك اهمیت خوردن داروی داده شده را نمی داند پس تلاش بر نخوردن آن می كند. در نتیجه آگاهی كودك به مزایا و فواید و اهمیت دارو، وی را تشویق به خوردن آن می كند.
کودک بیمار

 

 

 

- اگر به فرض كودكی مجبور بود داروی خاص خود را در ساعات مدرسه مصرف كند و از خندیدن یا مسخره كردن دیگر همكلاسی های خود هراس دارد در چنین شرایطی با مسوولان مدرسه هماهنگی های لازم را انجام داده تا كودك داروی خود را دور از جمع مصرف كند.

 

 

 

- اگر كودك در قورت دادن/ بلعیدن قرص و دارو مشكل دارد سعی كنید با بازی و شوخی و خنده آن را به كودك دهید. حتی می توانید با نوشیدنی مورد علاقه، كودك را به قورت دادن دارو تشویق كنید. در غیر این صورت قرص را به قطعات كوچك تر تبدیل كنید تا راحت تر خورده شود و اگر دارو به شكل كپسول است محتوای آن را داخل مربا یا سس بریزید. داروی كودك را به سرعت بخورانید و به دنبالش نوشیدنی به وی دهید.

 

 

 

- اگر كودك تان طعم و مزه دارویی خاص را دوست ندارد وادارش كنید دهانش را با مایعی نوشیدنی پر كند و سپس دارو را به سرعت قورت دهد. این عمل باعث می شود مزه دارو كمتر حس شود. علاوه بر آن می توانید دارو را به همراه خوراكی شیرین مصرف كند تا مزه تلخ دارو كمتر معلوم شود.

 

 

 

- پس از اینكه كودك داروی خود را خورد ابراز خوشحالی كرده و از وی كمی قدردانی كنید. این كار حس اعتماد به نفس كودك را بالابرده و باعث می شود در دفعات بعدی داروی خود را راحت تر ببلعد.

 

 

 


بخش خانواده ایرانی سایت تبیان

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)