تربیتی...اموزشی....سرگرمی.....

آداب بهداشتی در كودكان

1390/2/8 10:13
نویسنده : مامان مریم
2,202 بازدید
اشتراک گذاری

 قبل از دو سالگی نمی توان استفاده از توالت را به كودك آموزش داد زیرا كنترلی بر روده و مثانه ندارد. بسیاری از كودكان بین سنین 2 تا5/2 سالگی در طول روز خشك و تمیز می باشند ممكن است پسرها كمی دیرتر مثلا سه سالگی اینگونه باشند. بنابراین اشكالی ندارد اگر تا قبل از سه سالگی او را پوشاك كنید. تولد نوزاد جدید در خانواده ، دندان در آوردن یا بیماری و مواردی دیگر ممكن است دلیل این پدیده باشد. اگر شما مشاهده كردید این وضعیت برای مدت زمانی ادامه دارد بهتر است موضوع را به پزشك گزارش دهید ، پسر بچه ها دیرتر از دختر بچه ها می توانند مثانه خود را كنترل كنند با این حال شب ادراری تا سن 5 سالگی طبیعی به نظر می رسد در برخی موارد این پدیده جنبه ارثی دارد.


نگرانی و اظطراب یكی از عواملی است كه ممكن است این پدیده را در كودكان و حتی نوجوانان تشدید كند. با این حال نوشیدنیهایی مانند چای ، نوشیدنی های گازدار و ... در هنگام شب به كودك ندهید زیرا این مایعات مثانه را تحریك می كنند. هرگز با كودك خود با عصبانیت برخورد نكنید و سعی كنید با آرامش با او كنار بیایید ، تغییر رختخواب نمی تواند مفید باشد شما باید در این زمینه صبور باشید.


همانگونه كه اشاره شد فشارهای روحی و روانی یكی از دلایل این پدیده است در مواردی دیگر احتمالا عفونتها ، بیماریها یا تولد نوزاد جدید در خانه از جمله دلایل پدیده ی شب ادراری باشند.

وقتی احساس كردید موضوع غیر طبیعی است باید به دكتر مراجعه كنید.

برای بهداشت و سلامتی باید ناخنهای بلند كودك را كوتاه كنید ، اگر از این كار خودداری می كند بهتر است زمانی كه مشغول تماشای تلویزیون یا فیلم و كارتون است یا كتابها را ورق می زند یا زمانی كه خواب می باشد این كار را انجام دهید.

هر موقع فكر می كنید باید موهای سر كودكتان را اصلاح كنید اینكار را انجام دهید ، اگر از رفتن به آرایشگاه خودداری می كند اصرار نكنید ، بهتر است در خانه موهایش را اصلاح كنید. البته قبل از هر چیز باید آمادگی داشته باشد ، در مقابل كودكتان شروع به مسواك زدن كنید ، با این عمل هم آموزش استفاده صحیح از مسواك را به او یاد می دهید و هم اینكه او را تشویق به مسواك زدن می كنید.


اگر دوست دارد در مقابل آینه مسواك بزند شرایط را برای او فراهم كنید. مثلا او را در انتخاب مسواك آزاد بگذارید آیینه را با قد او تنظیم كنید. شاید با این عمل بیشتر به مسواك زدن علاقمند شود.

برخی كودكان دوران شیرخوارگی را پشت سر گذاشته اند اما هنوز از پستانك استفاده می كنند یكی از دلایل این پدیده ممكن است در نتیجه این باشد كه در مواقع غیر ضروری به او پستانك می دادند. با این حال اگر باداد و فریاد پستانك خواست هرگز به او پستانك ندهید زیرا با این عمل بازخورد مثبت دریافت می كند و ممكن است در مقابل مقاومتهای بعدی شما دوباره هم با استفاده از داد و فریاد پستانك طلب كند. سعی كنید چیزهای دیگری به كودك بدهید تا پستانك را فراموش كند اما اگر كودكتان در شرایط روحی و روانی بدی قرار دارد به وی پستانك دهید.


اگر كودك شما از حمام كردن خودداری میكند با تدابیری ساده می توانید او را به حمام كردن علاقمند كنید. مثلا بگذارید تا خودش شیر آب سرد و گرم را تنظیم كند یا خودش زیر دوش آب برود و آب را باز كند. شما می توانید اسباب بازیهای سرگرم كننده ای در داخل حمام بگذارید مثلا قایقهای كوچك پلاستیكی و اسباب بازیهای پلاستیكی و آبی.


اجازه دهید كودك بر روی موهایش شامپو بریزد ، هیچ گاه با عصبانیت با او برخورد نكنید ، سعی كنید صبور باشید و با آرامش با كودكتان كنار بیایید. اگر كودك شما مقاومت می كند با او معامله كنید ، مثلا به او بگویید اگر از نحوه ی حمام كردنش رضایت داشتید او را به پارك می برید یا كتاب برایش می خرید.

سعی كنید با توضیحات مناسب و مطلوب به كودك خود یادآوری كنید كه چه موقع دستهایش را بشوید مثلا بعد از توالت یا بعد از گل بازی و تمام شدن بازی و ...

پایگاه فرهنگی هنری تکناز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)